Případové studie

Když kolegyně přišla na nedávnou copy poradu s tím, že objevila copy.ai, trošku jsme se začali bát o vyhřáté židle v našem týmu. Vyzkoušeli jsme tedy, co už umělá inteligence umí. A zjistili, že nás algoritmy a roboti jen tak nenahradí. Kreativní psaní (alespoň zatím) jejich parketou rozhodně nebude. 

využití copy.ai v copywritingu

Co je to copy.ai 

Platforma slibuje konec tvůrčí krize. Nabízí kreativní nástroj pro tvorbu marketingových copy textů za několik sekund. Funguje ve free nebo placené verzi. Uživatelské rozhraní dostupné po přihlášení nabízí různé nástroje pro tvorbu popisků produktů, webové copy, texty na blog, e-mailové kampaně nebo pro sociální média. 

Copy.ai vs. tlakový hrnec  

Copy.ai jsme vyzkoušeli na některých našich projektech. Pro e-shop s domácími potřebami jsme zadali popis produktu tlakový hrnec

V aplikaci jsme si vytvořili projekt pracovně pojmenovaný jako Domácí potřeby. Zadali jsme název produktu a několika větami jej popsali dle vzoru, který copy.ai nabízí. Tón komunikace jsme vybrali profesionální. Pro porovnání jsme vyzkoušeli také přátelský tón

nahradí copywritery umělá inteligence

Aplikace vygenerovala ke každému tónu zhruba deset textů. Čím více konkrétních informací jsme do popisku produktu přidali, tím menší kreativitu aplikace vyvinula a často jen proházela obsažené informace. Největším problémem výsledných textů byl chybějící cit pro český jazyk, nevhodná formulace a špatné spojování informací. Pro ilustraci jsme rozebrali pár ukázek:  

  • Je vyroben z nerezové oceli s plastovou rukojetí, která je odolná a snadno se čistí. (Nevhodné spojení „nerezové oceli“ a „plastové rukojeti“; informace o tom, jak dobře se čistí, je pro zákazníka důležitá k celému hrnci, ne k rukojeti.
  • Můžete v něm připravovat přílohy, polévky a dokonce i omáčky, a to za použití správného množství vody, abyste uvařili celou řadu pokrmů a zachovali si všechny vitamíny. (Použití „správného množství vody“ není v tomto textu relevantní, sloveso zachovat vitamíny je použito ve špatném tvaru a zvratné zájmeno „si“ je ve větě navíc; výhodou vaření v tlakovém hrnci není jen zachování vitamínů,...) 
  • V tomto tlakovém hrnci uvaříte zeleninu za méně než minutu. (To rozhodně není pravda, za takovou dobu se tlakový hrnec ani nezahřeje.) 
  • Tento má kapacitu na vaření několika pokrmů najednou. (Opět nesmysl. Šla by uvést možnost vaření více porcí najednou, nikoli pokrmů.) 

Do některých textů algoritmus vygeneroval nesmysly a zakomponoval údaje, které nebyly pravdivé. Například fiktivního výrobce a název hrnce (WMF Perfect) nebo použil jiný výraz pro tlakový hrnec, který však nelze považovat za synonymní (multifunkční vařič, fritéza). 

copy texty od umělé inteligence

V podstatě žádný text by nebylo možné použít jako popis produktu bez stylistické a faktické úpravy.

Na druhou stranu ale ne všechno byly nesmyslné výplody. Některé použité slovní obraty a fráze nás inspirovaly v tom, jak danou informaci napsat. Texty také vykrystalizovaly informace, které jsou na jiných webech uváděny v souvislosti s tlakovými hrnci, a díky tomu vyplynula struktura, která nám pomohla s popisováním produktu: 

  • Materiál, ze kterého je hrnec vyrobený,
  • materiál rukojeti a ne/výhody, 
  • jak se hrnec ovládá a co ukazuje stav tlaku uvnitř,
  • objem hrnce,
  • na jakém principu vaření v hrnci funguje a proč je to dobré/zdravé,
  • energetická a časová úspora vaření v tlakovém hrnci,
  • jak hrnec mýt a udržovat,
  • další varianty hrnce v nabídce. 

copywriting_popisování produktů

Kdy a na co copy.ai (ne)používat 

V programu jsme vyzkoušeli další produkty z jiného odvětví i jiné typy textů. Určitě bychom poopravili tvrzení autorů o tom, čím copy.ai je. Shodli jsme se, že u nás v SHEANu by aplikace pracovním pohovorem na copíka rozhodně neprošla. Není nástrojem, který na základě pár klíčových slov a krátké specifikace produktu nebo účelu článku vyplivne logicky uspořádaný, fakticky i obsahově vyladěný SEO friendly text. 

Limitem aplikace je především: 

  • čeština, která je příliš složitá na to, aby ji mohl generovat algoritmus, 
  • faktická chybovost, protože si aplikace vytahuje z internetové databáze informace o podobných produktech, ale ty se často neshodují. 

Přesto copy.ai nezatracujeme, má pro nás využití v případě, kdy chceme načerpat inspiraci a podívat se, jaká slovní spojení s produktem algortimy spojují. A dál? Dál už je to zase na poctivé copywriterské práci, která se (zatím) nedá odrbat žádným naprogramovaným systémem.

Pokud chcete urychlit tvoření poutavých marketingových textů, zlepšete se v psaní všemi deseti, rozšiřujte si slovní zásobu a trénujte kreativní myšlení. Nic jiného za vás práci neudělá. Nebo se nám ozvěte a my se vašemu webu či e-shopu podíváme na zoubek. 

Iveta Borková

Copywriterka a PR specialistkaVíce o mně